Logo med Japansk Skrift
Graduering

Karate og anden kampsport er berømt for sine farvede bælter sluttende med sort bælte.

De fleste former for kampsport har et bæltesystem. Vi anvender det standardiserede sæt i Kyokushin karate. Man starter med hvidt bælte, som faktisk ikke er en bæltegrad. Man får dog hurtigt muligheden for at erhverve sit første rigtige bælte.

Datoer

Der er ordinær graduering ultimo maj og medio oktober hvert år. Der er ekstraordinær graduering af hvidbælter primo februar for dem, der startede i efteråret.  Se også kalenderen her.

Bæltefarver
Træning med Asoth
Natalie og Liv
Liam

Børne- og voksenbælter

Pga. stor interesse for vores børnehold og mange børn, der starter helt ned fra 5- og 6-årsalderen, har vi pr. sommeren 2016 indført børnebælter. Det giver børnene mulighed for at stige i bæltegrader uden at sidde fast i årevis pga. strenge fysiske krav. Det viser også forskellen på voksen- og børneholdet.

Alle kæmpere på børneholdet har nu børnebælter (mon-bælter), og alle på voksenholdet har voksenbælter (kyu-bælter). Man skifter bæltetype, når man går fra børneholdet til voksenholdet. Man ”oversætter” ikke sin grad fra børnebælte til voksenbælte, men tildeles en voksengrad af trænerne, når man skifter hold.

Det ny bæltesystem

Rækkefølgen er ens for børne- og voksenbælter, og farvekoderne er de samme, men bælterne ser forskellige ud. Voksenbælter er helt ensfarvede, mens børnebælterne har farven som en midterstribe mellem to hvide striber. De ulige grader - "med snip" - markeres med et sort stykke bæltetape, man får af klubben.

Grundregler

Al graduering er op til trænerne. Desuden:

Man skal have været medlem i 6 mdr.

Man skal have 80% fremmøde

Man skal have syet logo på sin gi

Regel 1 og 2 kan kompenseres for ved at tage på lejre - særligt vores egen.

Det ny system