Logo med Japansk Skrift
Kickboxing

Nyborg Karateklub - To Sei Kai er, som navnet antyder, først og fremmest en karateklub. Dog er vi medlem af Dansk Kickboxing Forbund, og det er i regi af forbundet, at vi har kæmpere på landsholdet og tager til en del stævner i ind- og udland. Kickboxing er et tilvalg for vores kæmpere. Man kan sagtens koncentrere sig om karate og graduere uden nogensinde at trække i kickboxing-udstyret.

Kickboxing dækker over en række forskellige discipliner, som er forklaret nedenfor. Det er vigtigt at understrege, at vi i klubben bruger karate som basis for kickboxing. Man bliver en god kickboxer af at træne sin karate og sin fysisk. Vores kæmpere viser ved hvert stævne, at det er en tilgang, der virker!

Nicolai til højre

Pointfight

Pointfight er en god begynder-disciplin. Kæmperne prøver at score med markerede slag eller spark og får point, hvis der rammes rent. Når én af kæmperne scorer, stoppes kampen, og man går tilbage til udgangspositionen. Derfor bliver man ikke overvældet som begynder, og kontaktgraden (hvor hårdt, man bliver ramt) er lille.

Rolf og Signe
Landsholdssamling U18 i Kolding

Letkontakt

I letkontakt scorer man også point, men kampen stoppes ikke. Der er løbende pointgivning. Ved større stævner kan man følge med på en opstillet skærm. Letkontakt findes i highkick, hvor der kun må sparkes mod hoved og overkrop, og lowkick, hvor der også må sparkes mod låret. Alle slag og spark markeres. Der slås ikke igennem.

Josephine
Bæltefarver
Tim tager bronze ved Irish Open

Andre discipliner

Børn (U18) må kun dyrke pointfight og letkontakt. Til udenlandske stævner som Irish Open typisk kun pointfight. Seniorer kan dog også dyrke fuldkontakt - både highkick og lowkick - hvor der gås til makronerne, og K1, hvor der også tillades teknikker med knæet, og hvor kæmperne kan kæmpe kortvarigt i såkaldt clinch.

Asoth og Lærke